طراحي سايت دانشگاهي حرفه اي

مجله اينترنتي هيرو

۱۳ بازديد

طراحي سايت دانشگاهي حرفه اي : در دنياي امروز كه اينترنت نبض همه چيز را در دست گرفته است، براي هر فعاليت مهمي يك وب سايت راه اندازي مي­شود. بدون اين سايت­ها امكان ادامه اين فعاليت­ها تقريبا به صفر مي­رسد چرا كه بيشتر روابط و برنامه ريزي­ها از طريق اينترنت انجام مي­شود.

دانشگاه­ها نيز نه تنها از اين نياز مستثني نيستند بلكه شايد بتوان گفت بيشترين نياز را به طراحي سايت دارند. اما، طراحي سايت دانشگاهي چگونه بايد باشد؟ در اين مقاله به اين سوال مهم پاسخ مي­دهيم.

طراحي سايت دانشگاهي حرفه اي

طراحي سايت براي مؤسسات آموزشي موضوعي درخور تعمق است، زيرا آموزش يكي از مهم­ترين اصول زندگي و سياست­هاي كشوري محسوب مي­شود.

در بين ساير مؤسسات آموزشي، دانشگاه به دليل سروكار داشتن با افراد بزرگسال و ارائه انواع رشته­هاي تحصيلي و نيز دارا بودن انواع پتانسيل و ظرفيت­هاي آموزشي از اهميت خاصي برخوردار است.

طراحي سايت دانشگاهي براي ارتباط منسجم بين فعالان دانشگاهي در سطح گسترده، اطلاع رساني در مورد فعاليت­ها، دروس، اساتيد، هيئت علمي، آموزش­هاي آنلاين، ثبت نام، تاريخ برگزاري آزمون­ها و …

ابزاري بسيار كارآمد است و مي­توان به جرأت ادعا كرد كه در دنياي امروز فعاليت دانشگاه­ها بدون داشتن يك سايت غيرممكن است.

مزاياي طراحي سايت دانشگاهي در نگاه كلي

طراحي سايت دانشگاهي حرفه اي : اگر بخواهيم اين مزايا را در يك نگاه كلي بررسي كنيم، مي­توانيم بگوييم قابليت ارائه دروس، برگزاري امتحانات آنلاين، ارتباط مؤثر بين دانشجويان و اساتيد، انجام انواع فعاليت­هاي اداري و آموزشي در هر زمان و مكان، تحليل روند آموزشي با بهره­گيري از انواع ابزارهاي ممكن، قابليت پذيرش دانشجو از تمام كشورهاي دنيا، از جمله اين مزايا هستند.

سايت دانشگاهي مي­تواند به صورت ساده طراحي شود و فقط اطلاعات مربوط به ارائه دروس و انتخاب واحد، ثبت نام و .. را ارائه دهند، ولي سايت­هاي حرفه­اي موارد بسيار زيادي را دارا هستند و تقريباً هيچ سؤالي را بدون جواب نمي­گذارند. همچنين، انجام بيشتر فعاليت­ها به صورت آنلاين در اين سايت­ها ممكن است.

 ويژگي­هاي بارز سايت­هاي دانشگاهي حرفه­ اي

 

  • طراحي صفحه معرفي

در اين صفحه شرحي درباره سابقه تأسيس و پيشينه فرهنگي، علمي و آموزشي داده مي­شود و مديريت، هيئت مديره و دپارتمان­هاي مختلف آموزشي توضيح داده مي­شود.

  • طراحي چارت سازماني

در اين صفحه تقسيم بندي و شرح وظايف افراد و اطلاعات هر كدام اعلام مي­شود.

  • طراحي بخش ارتباط با دانشگاه

اين صفحه شامل اطلاعات تماس افراد مدير، روابط عمومي و معاونان است.

  • طراحي صفحه اعلانات

در اين صفحه اطلاعيه­ ها و جلسات و زمان­ كلاس­هاي فوق برنامه، تغيير امتحانات، پذيرش دانشجو، كنفرانس­ها و همايش­ها و ساير اطلاعات مهم قرار داده مي­شود.

طراحي سايت دانشگاهي حرفه اي

صفحه تقويم آموزشي

طراحي سايت دانشگاهي حرفه اي : صفحه تقويم آموزشي، ساعات و روزهاي برگزاري كلاس در رشته­هاي مختلف را ارائه مي­دهد.

  • صفحه انتخاب رشته
  • بخش ثبت نام
  • پنل كاربري براي اساتيد و دانشجويان
  • پياده­سازي سيستم اتوماسيون اداري

جهت سهولت در مكاتبات درون واحدهاي دانشگاهي مانند مديريت، معاونت، رياست و مكاتبات اداري بيرون از دانشگاه طراحي مي­شود.

  • طراحي صفحه قوانين
  • صفحه اخبار
  • طراحي صفحه مقالات

اين بخش به عنوان بانك مقالات علمي دانشجويان و اساتيد است.

  • گالري امكانات و توانمندي­هاي دانشگاه
  • طراحي آرشيو پايان­ نامه

در اين صفحه پايان نامه­ها­ي برتر طبقه بندي شده و براي دانشجويان قابل دسترس هستند.

سيستم پرداخت آنلاين

اين موارد معمولاً توسط دانشگاه­هايي كه مي­خواهند يك سايت حرفه­اي طراحي كنند به كار گرفته مي­شوند. اما، يك نكته مهم ديگر وجود دارد كه معمولاً دانشگاه­هايي كه از كشورهاي ديگر دانشجو جذب مي­كنند به آن توجه مي­كنند.

اين دانشگاه­ها صفحه­اي براي پذيرش دانشجو و شرايط و ضوابط آن در نظر مي­گيرند و تمام فرم‌هاي لازم را در آن قرار مي­دهند. اين دانشگاه­ها همچنين براي برقراري ارتباط مستقيم بين متقاضي و دانشگاه يك ايميل دارند و معمولاً هم خيلي سريع به پيام­هاي ايميلي پاسخ مي­دهند و تقريباً هيچ سوالي را بي­پاسخ نمي­گذارند.

تمام سايت­هاي دانشگاهي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي كه دانشگاه­هاي معتبر با رتبه­بندي بالا دارند، اين صفحه را در نظر گرفته‌اند و شرايط و ضوابط خود را به خوبي در آن توضيح مي­دهند.

موارد مهمي كه بايد در طراحي سايت دانشگاهي حرفه­ اي رعايت شود

 

طراحي سايت دانشگاهي حرفه اي : علاوه بر طراحي بخش­هاي گفته‌شده، يك سايت دانشگاهي حرفه­اي همچنين بايد:

  1. براي موتورهاي جستجو بهينه‌سازي شود. اين اصول سئو ناميده مي­شوند و رعايت آنها باعث مي­شود كاربران پس از درج نام دانشگاه به راحتي به سايت آن دسترسي داشته باشند.
  2. واكنش‌گرا باشد. واكنش‌گرا يا ريسپانسيو بودن به معناي اين است كه محتواي سايت اين قابليت را دارد كه با اندازه و فونت­هاي مناسب تلفن همراه (علاوه بر كامپيوتر) نيز نمايش داده شود.
  3. سرعت بالا داشته و در دسترس باشد. وب‌سايت دانشگاه حرفه­­­­­­­­اي بايد به سرعت بالا بيايد و زمان جابه‌جايي بين صفحات آن زياد نباشد. همچنين بايد در هر ساعت از روز در دسترس باشد تا موجب نارضايتي كاربر نشود.
  4. امنيت داشته باشد. سايت دانشگاهي حرفه­اي بايد در مقابل هك و حملات اينترنتي مقاوم باشد، زيرا اطلاعات مهمي را نگهداري مي­كند.

سخن پاياني

در اين مقاله سعي كرديم به صورت مختصر و مفيد به ويژگي­­­­­­­هاي سايت دانشگاهي حرفه‌اي و نكات مهمي كه بايد در طراحي آن در نظر گرفت، اشاره كنيم. بديهي است كه طراحي صفحات اشاره‌شده در كنار بهينه سازي سايت، آمار بازديد از سايت دانشگاه را بالا خواهد برد و نيازهاي كاربران را رفع خواهد كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.